The Voices of Graphic Design // Exhibition of students work from the Master on Contemporary Typographic and Editorial Practices
Arena tipográfica habitada por criaturas letra
Os trabalhos presentes nesta mostra de alunos do Mestrado em Práticas Tipográficas e Editoriais Contemporâneas revelam um comprometimento profundo com o projecto tipográfico. As estratégias compositivas ganham agora sentido quando são materializadas em artefactos concretos que negam o apático em direcção ao óptico. A sala de composição e impressão foi um laboratório obsessivo, uma arena onde se ensaiou e treinou a tipometria, nesse lugar de privilégio enorme que constitui afinal a utilização de um letterpress workshop, único no nosso país, pertença do Ar.Co.
Essa ênfase na materialização dos projectos com recurso aos tipos de chumbo e de madeira revelou desde cedo manifestações de fascínio colectivo pela actividade tipográfica, pelo processo que foi ganhando proeminência, despoletando a dimensão conceptual de cada individualidade, de cada criatura letra, recorrendo à sua pessoalíssima e delicada visão tipográfica do mundo, reflectindo espíritos irrequietos em dias ávidos de serenidade.
Typographic arena inhabited by letter creatures
This exhibition of students work from the Master on Contemporary Typographic and Editorial Practices reveals a deep commitment with the typographic project. The compositional strategies now gain sense when materialized in concrete artifacts which spurn the apathetic towards the optical. The typesetting and printing room was an obsessive laboratory, an arena where typometry was rehearsed and trained, in that place of enormous privilege which is the usage of a letterpress workshop, unique in our country, belonging to the Ar.Co School.
That emphasis in the materialization of projects by using lead and wood type revealed early on manifestations of collective fascination by the typographic activity, by the process that rose in prominence, setting off the conceptual dimension of each individual, each letter creature, relying on their delicate and very much personal typographic vision of the world, reflecting rollicking spirits in days avid for serenity.
JORGE DOS REIS
Professor/ Lecturer
Publicar como princípio, meio e fim
O processo de criação de uma publicação, como um livro, implica, usualmente, perfazer um percurso predefinido que tem origem no autor e passagem obrigatória pelo editor: a entidade que define a sua produção, impressão e distribuição. A componente editorial do Mestrado em Práticas Tipográficas e Editoriais Contemporâneas teve por objetivo a concretização de publicações que convocam o esbatimento de fronteiras entre o papel do designer, do autor, do editor e do produtor. A capacidade de criar e de selecionar conteúdos, a exploração de estratégias de organização e de materialização dos elementos no espaço da página e na estrutura do volume são algumas das competências postas em prática na realização dos projetos expostos.
Publish as beginning, middle and end
The process of creating a publication, such as a book, entails, usually, treading on a predefined path originating in the author and obligatorily passing through the editor: the entity which defines its production, printing and distribution. The goal of the editorial component of the MA in Contemporary Typographic and Editorial Practices was the completion of publications which elicit the blurring of borders between the roles of the designer, the author, the editor and the producer. The ability to create and select content, the exploring of strategies of organization and materialization of elements in the space of the page and in the structure of the volume are some of the competences put into practice in the making of the exhibited projects.
SOFIA LEAL RODRIGUES
Professora/ Lecturer